onsdag 16 januari 2013

Röster från arbetslösa...

...många fast i FAS 3... 


Allt detta har jag snappat upp på officiella sidor på 


facebook...





Charlotte:

"Jag har varit praktikant via Af, gjorde bokföring, företaget debiterade klienterna 1500:-/tim för mitt jobb. 

Jag  tjänade 50:- i timmen som inte ens byrån betalade utan FK!"


Uppsnappat från tråd om fas 3

"Det skulle vara mycket humanare att skjuta alla FAS 3:are rakt av. 

Min man hamnade i fas 3 och skulle städa på lokala ridskolan. Han fick inte ens äta sin medhavda lunch tillsammans med resten av personalen utan han och fas 3 vaktmästaren fick sitta i omklädningsrummet och äta. Han jobbade häcken av sig trots vetskapen om att det aldrig skulle leda till jobb. När de ttog slut fick han ett intyg som visade att han kunde passa tider och var en trevlig medarbetare."



Åsikt...

"Det börjar lukta slutförvaring av sjuka och arbetslösa. Tvångsarbeten till ingen nytta, annat än att få folk att lyda och kontrolleras, även de som nu har jobb, samt att skapa ett låglöneproletariat, bland annat för att skrämma andra att ställa krav på sina arbetsplatser.

Man ska inte överdriva, men det finns onekligen en del tydliga paralleller till 30- och 40-talen i själva mentaliteten bakom detta. Och bland de medlöpare som jönsar med. Dra era egna slutsatser. Dags att fler mycket kraftigt börjar reagera innan det är för sent."

Tilllägger en kommentar på detta,

Man kan krasst konstatera att de som lägger sin röst på Alliansen godtar FAS 3 och utförsäkring av svårt sjuka. Det finns inga ursäkter!
 



Det här då?

"Jag råkade höra ett samtal när jag var på en restaurang. En affärsägare sa att hon hade så mycket att göra, så hon skulle "beställa" en FAS 3 av Arbetsförmedlingen, hon skulle ju till och med få betalt för det. När den andra personen frågade om vad hon skulle göra när personens tid i FAS 3 var slut, så sa butiksinnehavaren att det bara var att beställa en ny från Arbetsförmedlingen igen.....inte konstigt att folk går arbetslösa. Varför anställa någon när man till och med får betalt för att ta emot arbetskraft? Jag har hört liknande historier förr, tyvärr. Varför inte satsa på RIKTIGA åtgärder som ger arbetslösa RIKTIGA jobb?"



Fas 3 är som musik för vissa politiker... 





Uppsnappat från tråd om fas 3

"Nu är jag antagligen på fas 2 då jag ska försöka arbetsträna men kan säga det att man blir utnyttjad som billig arbetskraft och då pratar vi även om större företag. Fick arbetsträna på Coop tex. och även om jag visste att jag inte skulle bli anställd då jag inte ens kunde komma upp i 25% så va det många andra som arbetstränade som hoppades på anställning och lockades med den möjligheten vid första mötet.
Det plockades in många som arbetstränade även efter mig och detta gjorde att dom drog ner timmarna för dom som kunde och ville jobba för lön. Men varför ska dom betala lön till någon när dom kan få betalt för arbetskraft."




En annan arbetslös skriver:


"Helt sjukt att detta får fortsätta och dessutom ska den som arbetstränar vara tacksam för att bli utnyttjad som billig arbetskraft. sjukt. Nu dras snaran åt om halsen. Tumskruvarna skruvas åt ännu hårdare. Är kallad till ett OBLIGATORISKT möte på onsdag på Af. Bussresan t o r kostar 124 kronor. Detta ska jag enligt regelverket bekosta själv!! Jag äger 300 kronor som jag ska försörja mig och min son på denna vecka, fram till barnbidraget kommer. Det är fullkomligt uteslutet att jag kan bekosta denna resa och delta i mötet. Gör jag inte det går jag miste om min dagersättning från F-kassan! Just nu väntar jag på besked från Af. Vägrar dom betala resan för mig kommer jag att överklaga beslutet och jag kommer att driva det så långt det går! Får jag inte rätt går jag till media!!! Det drar ihop sig till strid!" 
 

Kommentar i tråd om fas 3or

"....Vi har dem i samma hus som mitt jobb och det är oräkneliga gånger jag sett hur de behandlas som förståndshandikappade barn. Mycket likt hur man behandlade fattighjon förr i tiden - som mindre vetande."




Intressant

Tänk, en gång hade vi 90% i a-kassa och vi hade nästan inte någon arbetslöshet att tala om med dagens mått mätt! 
Det kom en vind - jag kallar den högervind - där allt snuttifierades (ansvarsfördelningen delades upp - karriärstegar med mera) och politiska makthavare saknade förmågan se helheten - folk skulle bli "sina egna entreprenörer" på skattebetalarnas bekostnad - så för att få vinst i sin "privata" verksamhet, så rationaliserades anställda bort eller så försvann jobben för våra stora en gång så högaktade företag kom på idén att flytta till länder med slavliknande kontrakt för de anställda. Och folk köper fortfarande deras produkter!
Så hur kunde våra makthavare och statliga tjänstemän lura det svenska folket med att vi var lata och inte intresserade av att arbeta?
Hoppas de nyare generationerna genomskådar dessa fasliga lögnerna och ser till så oavsett om vi har ett heltids- eller er deltidsarbete så ska alla kunna leva ett rikt socialt liv!





Är det så här det ska tolkas att regeringen inte följt riksdagens beslut?

"..."Fas 3" är borttaget, de bytte bara namnet till "sysselsättningsfasen". Så efterlevde man riksdagsbeslutet om stopp till "Fas 3". Det finns inget riksdagsbeslut om stopp till "sysselsättningsfasen"...."



Vi ökar sysselsättningen, mvh Alliansen


"Welcome to FAS 3 - Sysselsättningsfasen

Slutfasen, där alla är välkomna, ingen glöms bort (utom möjligen de som inte är med i a-kassan och samtidigt äger något av värde och/eller har en sambo/make/maka). Du får där chans att känna gemenskap, passa tider, fika och kanske virka en duk eller två. Det är sååå trevligt. Arbetsförmedlingen har gjort en undersökning som visar att deltagarna TRIVS med sin sysselsättningsplats. Hallelulia."




Ser ni också fram emot Miljöpartiets agerande... (?)

Irene

1 kommentar:

  1. Det är bara i Sverige man kan göra så med sina arbetlösa. Hade det varit i Frankrike eller England hade lynchstämningen varit ett faktum. Attan låter detta vanansinne fortgå, där man frihetsberövar så många människor och sätter dom i förvaringplatser med usla och under måliga arbetsmiljöer. Det är vad arbetsförmedlingen gör när man skickar in folk i Fas 3 eller slutfasen som det heter. Att ha en regering som trots rikdagens beslut om nedläggning av denna verksamhet fortsätter emot alla odds. Hur man missbrukar sin makt emot denna grupp människor och hur andra politiska partier bara kan stå och se på denna förnedring som Fas 3. Man kan bara säga att man skäms över att detta är Sverige 2013. Ett samhälle med så mycket cynism och avundsjuka. Att politiker blivit så marginaliserade i deras tänkande, där de istället bestraffar sina medborgare.

    SvaraRadera