söndag 1 januari 2012

Nytt År---2012

Nytt År  ---  2012

Här sitter jag nu, ett nytt år har klivit in i mitt liv... men troligtvis blir det inte ett särskilt mycket bättre år än föregående och det var ju inte så bra...

Att befinna sig i FAS 3 innebär mycket elände för många. Visst. Jag vet att en del av dem som befinner sig i denna fas tycker att det är ett "lyft" för dem. Men jag kan inte se det så. För mig är FAS 3 den sista fasen, den slutgiltiga fasen... ändstationen.

I mina ögon är det lika med att tappa framtidstron, att sluta hoppas på att någonsin bli en del av arbetsmaknaden igen. Det är många i FAS 3 som nu hoppas på att kunna få en "kod" från AF... en kod för att kunna få jobb inom Samhall... få en OSA anställning...

För att få jobb på den ordinarie arbetsmarknaden är i stort sett plus minus noll om du befinner dig i
FAS 3... vi är helt enkelt alldeles för många arbetslösa i förhållande till antalet lediga jobb... och det växer... oavbrutet... är du sen i FAS 3. Den sista anhalten. Den nu mera kallade "Sysselsättningsfasen" så är du illa ute. Att de som befinner sig i fasen "skäms" och inte vågar tala öppet om det gör inte saken bättre.


Jon Weman som skrivit boken Åtgärdslandet....letar nu folk till sitt nya projekt. Han skriver:


Hej alla,

Jag jobbar på ett nytt reportage nu med temat "vad hände med Fas 3?" som ska undersöka vad som hänt efter de många kritiska mediereportagen om Fas 3 för 1 - 1/2 år sedan, bl.a. konsekvenserna av att tillåta mer regujära arbetsuppgifter inom åtgärden. Efterlyser så väl personliga berättelser som personer som är intresserade av att analysera och ha åsikter om utvecklingen i stort. Fokus ska alltså ligga på vad som hänt och inte hänt senaste året eller så, inte på Fas 3 i allmänhet.
Skriv till mig här på FB eller på www.morgondag@yahoo.se

Mina tidigare artiklar för er som inte tidigare sett sidan:
http://www.atgardslandet.se/ .



Det är i mina ögon otroligt konstigt att inte människor i FAS 3 i större utsträckning än idag vågar sig ut och berätta... vad har de att förlora? Egentligen? Endast ca 1,5 % av de som hamnar i FAS 3 går vidare till jobb (om ens det, mörkertaltet är oeröhört ovisst. Många lämnar för att de blir "nollade" och därmed förlorar hela sin ersättning...) ...så vad är de då rädda för... ?


Min förra anordnare.... ja jag trivdes, vi hade det bra där  i förhållande till många andra ställen... han har väl ca 40-50 FAS 3:or hos sig... det genererar en del kulor.... Säg 45 st...gånger 5000 kr per månad... blir 225.000 kr i månaden... av dina och mina skattepengar... kunde man ha använt dem bättre? För att skapa jobb eller för att göra de arbetssökande mer attraktiva på arbetsmarknaden?'

Att fortsätta med denna idiotiska åtgärd kommer att leda till många uppsägningar, jobb som görs om till FAS 3 jobb och att löner och avtal försämras. Det är min absoluta övertygelse. Klyftorna växer i Sverige och hatet breder ut sig. Är detta det Sverige som du växte upp i och som du ville ha?

Nytt År, nya utmaningar. Kampen för ett varmare, mer solidariskt och ett mer rättvist samhälle går vidare. Det är mitt nyårslöfte. Vad är ditt?

/ Iréne


1 kommentar: