onsdag 18 januari 2012

Upprop till politiker

Hej!
Följande kommer jag att maila till riksdagsledamöter framöver.

Bästa/bäste riksdagsman!

Jag satt idag och lyssnade på årets första partiledardebatt.
Endast Håkan Juholt nämnde något om FAS3 och där arbetslösheten diskuterades endast de unga.
Har ni glömt bort oss som är 35+ och inte längre verkar vara attraktiva på arbetsmarknaden?
Det pratas om utbildning och företagande för unga, vet ni om att vi i FAS3 inte får studera för att eventuellt lättare kunna få jobb? Om vi skulle komplettera betyg, eller kanske läsa något annat så åker vi ur Jobb och Utvecklingsgarantin och blir hänvisade till kommunernas socialtjänst för vår försörjning, eller till släkt och vänner. Är det så ni vill ha det???
Jag har vid kontakt med er politiker tidigare blivit klappad på huvudet och där ni säger till tröst:
- det ordnar sig säkert för dig snart.
Jag är trött att bli klappad på huvudet, det betalar inte min hyra och räkningar. Se till att ni fixar lite fler jobb istället!

Jobbskatteavdragen har gett sänkta skatter på ungefär 100 miljarder kronor. Nu när det femte jobbskatteavdraget skjuts på framtiden, skulle inte ett par miljarder kunna satsas i en riskfond där arbetslösa med affärsidéer i byrålådan skulle kunna få ansöka om pengar? Tänk att få ut en del arbetslösa som egna företagare, det kanske finns en blivande storföretagare bland oss, men som idag inte har ekonomiska möjligheter att förverkliga sina idéer. Detta skulle även kunna ge positiva psykosociala effekter som skulle kunna minska vårdkostnader och mediciner.

Kommer ni ihåg vad ni lovade i senaste valrörelsen? Skulle inte tro det, det verkar som om ert minne släcks lika fort som strålkastarna när valsedlarna är färdigräknade.
Jag vill göra er uppmärksamma på att i FAS 3 är vi idag ungefär 30 000 personer inskrivna.
Tänk om vi skulle lägga oss på soffan i nästa val och inte rösta, vågar ni riskera det?
Vågar ni även riskera att det kanske bildas ett missnöjesparti som stjäl röster från de etablerade partierna och kommer in i riksdagen?

Det är S Y N D att ni inte har samma villkor som oss arbetslösa om ni slutar som politiker, då skulle verkligheten säkerligen se annorlunda ut.
Är det någon av er som vågar gå ned till samma ersättning som vi har under två år och ”prova på” hur vi har det i jobbsökande och ersättningsmässigt?

Ni har säkert också minimal kunskap om hur vi behandlas i vår arbetslöshet.
Det krävs har jag sett 120 högskolepoäng för att kunna bli arbetsförmedlare, men det står INGENTING om att man bör besitta empati och ha arbetslivserfarenhet. Detta innebär i alltför många fall att arbetslösa ensamstående föräldrar får hotbrev om indragen aktivitetsersättning om man inte tar de jobb som arbetsförmedlingen erbjuder och som är på kvällar och helger.
Alla har inte tillgång till barntillsyn och det borde väl finnas andra arbetslösa som skulle kunna ta dessa jobb utan att man hotar andra bara för att man ska visa att man gör något på jobbet?
Det borde vara en rättighet för oss arbetslösa att få en arbetslöshetsombudsman som tillvaratar våra intressen och även kan processa mot felaktiga beslut eller kränkande behandling.

Tänk på att det snart är 2014 och val igen, jag och många arbetslösa med mig kräver att ni agerar NU, för annars kanske vi gör ett val 2014 som ni inte vill vara med om.

Med vänlig hälsning

Åke Svelander
arbetslös sedan 2008

4 kommentarer:

  1. Känner igen mig i situationen. Håller med dig fullständigt. Vi 35+ har blivit bortglömda.

    SvaraRadera
  2. Vi är många bortglömda, men dessvärre för få som vågar vara uppkäftiga och engagera sig.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra skrivet. Här är mitt bidrag, från min blogg:

    http://benfred.blogg.se/2012/january/vit-medelalders-man-vem-bryr-sig.html

    SvaraRadera
  4. Så här svarar "NYA" Moderaternas riksdagskansli på min förfrågan att skicka mitt öppna brev vidare till riksdagsmännen:

    Hej och tack för ditt mejl.

    Vi har ett principbeslut på att e-post till riksdagsledamöterna skickar vi inte
    vidare utan det är något du själv får göra.

    Adressen är förnamn.efternamn@riksdagen.se

    Med vänlig hälsning,

    Carl

    Väljarkontakter

    Är någon på väg att skriva till riksdagen, kontakta mig så kan du få lite tips om hur man kan göra. :-)

    SvaraRadera