fredag 13 januari 2012

Människor som handelsvara Sverige 2012



Sysselsättningsfasen


FAS 3


Den nya arbetsmarknaden



MÄNNISKOR SOM
HANDELSVARA
SVERIGE 2012


FÖRORD
PROJEKTARBETE OM FAS 3 

Jag gör detta projekt eftersom jag känner ett stort engagemang i denna FASansfulla arbetsmarknadsåtgärd, även om jag väl egentligen borde ägna mig åt en mer arbetsplatsinriktad form, vilket förstås skulle kunna gynna mitt sökande efter en bra praktikplats.

Jag är väldigt insatt i detta och är kanske mer eller mindre att betrakta som en expert på detta område, vilket jag ser som en fördel för att kunna göra ett bra projektarbete utan att behöva göra så mycket efterforskningar, då jag känner att jag har lite kort om tid för att hinna få till ett bra arbetsresultat.

Dessutom så är jag mycket mån om att sprida information till allmänheten om hur denna åtgärd fungerar. Jag vill att man skrotar FAS 3. Det är något som jag brinner för. Det är Alliansens politik som fått rebellen i mig att återuppstå!





HISTORIA





Jag befinner mig själv i FAS 3 sedan drygt ett år tillbaka, så jag vet vad jag talar om. När jag befann mig i fas 1 och sedan i fas 2 så hade jag många frågor om vad detta skulle innebära, men ingen kunde då ge mig svaren. Det hela var så pass nytt att inte ens arbetsförmedlingen visste riktigt vad som skulle hända i FAS 3, mer än att man skulle ha en sysselsättningsplats.



När jag i fas 2 lyckades skaffa mig en praktikplats, på egen hand, på en Ica-butik, så kom hoppet om ett riktigt jobb inom en snar framtid upp inom mig igen. Dock lyckades arbetsförmedlingen att ta ner mig på jorden riktigt snabbt, då de upptäckt att jag var på väg in i FAS 3 och att de därför såg sin chans att komma undan lätt, detta kunde ju bli min FAS 3 plats, de behövde inte ens hitta denna åt mig, jag hade ju gjort deras jobb.



Väl inne i FAS 3 så bröt jag ihop psykiskt. Jag nödgades uppsöka en kurator. Det var skönt att få prata av sig med någon, men någon annan hjälp gav det mig inte, jag är fortfarande lika deppad och misströstande. Ändå VET jag ju någonstans, att det faktiskt inte ÄR mitt fel att jag är arbetslös. Det är politikernas! Men Alliansregeringen vägrar att lyssna. De kommer bara med sina standardsvar när man skriver till dem. Ja, jag har skrivit både till vår förra arbetsmarknadsminister, Littorin (M) och till den nuvarande, Hillevi Engström (M).

läs mer om detta med politikernas roll i arbetslösheten...klicka på NAIRU ...





FAKTA

Fakta om jobb- och utvecklingsgarantin och Fas 3

• Jobb- och utvecklingsgarantin infördes den 2 juli 2007 och består av tre faser. Här hamnar personer som varit arbetslösa med arbetslöshetsersättning i minst 300 dagar, eller som varit inskrivna på Arbetsförmedlingen i minst 18 månader.

• Fas 1 kan pågå i max 150 dagar och består av ett strikt regelverk som består av kartläggning, analys och coachning.

• Fas 2 kan pågå upp till 300 dagar och ska bestå av praktik, arbetsträning, utbildning etcetera.

• Fas 3 inträffar efter 450 dagar och består av samhällsnyttig sysselsättning hos en organisation, offentlig eller privat arbetsgivare.

• Arbetet i Fas 3 ska vara 40 timmar i veckan hos den som söker heltidsjobb. Den arbetssökande ska ha rätt till 4 veckors ledighet och ersättningen kan variera från 223 till 680 kronor per dag.

• Fas 3 kan pågå i upp till 2 år hos samma arbetsgivare, efter 2 år kan personen hamna hos nästa arbetsgivare osv. Det skapar rundgång i systemet.

• Den arbetsgivare som tar emot en person i Fas 3 får 225 kr per dag för handledarkostnader, 5 000 kr per månad. 

Denna fakta har jag hämtat under denna länk.


Här statistik från Arbetsförmedlingen. Veckostatistik. (Klicka på fliken sökande).



 
FRAMTID

Jag HOPPAS ju av hela mitt hjärta att Alliansens politik ska genomskådas av folket…
”Det sovande folket” som vår stadminister, Fredrik Reinfeldt så träffsäkert skrivit om i sin bok. Fram till valet 2014 ser jag faktiskt ganska krasst på framtiden. Jag känner inget större hopp om att finna ett arbete där jag får lön, kollektivavtal och LAGstadgad semester. Sommarjobb kanske. Men sen blir jag nog tillbakaskuffad i FAS 3. Det kanske låter pessimistiskt, men faktum är att det är SVÅRT att hålla sig positiv under en så lång arbetslöshet och med avsaknad av en fungerande arbetsmarknadspolitik.

Det ser mörkt ut, men jag kämpar med näbbar och klor för att hålla mig över vattenytan.
Har jag TUR och hittar en bra praktikplats där det verkligen FINNS möjlighet till en anställning på riktigt, eller åtminstone ett nystartsjobb (även om jag idag läste feta rubriker om en person som inte fått någon lön från sin arbetsgivare där han haft nystartsjobb). Men med den höga arbetslösheten och alla de praktikanter och FAS 3:or som fyller hålen på arbetsmarknaden så är det inte svårt att vara pessimist. Tyvärr.

Men skam den som ger sig! Jag kämpar på. Trots iskylan i samhället mot de arbetslösa... och de sjuka med för den delen... försöker hitta vägen framåt...



EGNA TANKAR

FAS 3 innebär lönedumpning och försämrade avtal. FAS 3 leder inte till riktiga jobb, men de skapar en låglönemarknad. Det är hela poängen, som jag ser det. Arbetslösheten väntas stiga till över 8 % och fler och fler människor kommer att flyttas över och in i FAS 3. Idag är vi 29.049 personer… och det ökar för varje månad… totalt antal personer som befinner sig i Jobb och Utvecklingsgarantin är hela 93.742 personer!

Är det konstigt? Nej. Det finns inte jobb åt alla. Men att ge arbetsgivare betalt för arbetskraften kan knappast främja att fler arbetstillfällen med lön och kollektivavtal skapas. Ju fler som hamnar i FAS 3 ju bättre förutsättningar för företagen att här hitta kompetent personal som de kan få betalt för. Javisst, det sägs att det bara ska vara jobb som annars inte skulle bli gjorda, eller jobb som höjer kvalitén på arbetet.

Vem bestämmer det? Kan mycket väl bli så att arbetsgivare börjar sålla ut i arbetsuppgifter och tycka att ” den här arbetsuppgiften är en sådan som jag känner att den är för dyr att betala någon lön för… den är kvalitétshöjande men…aha… FAS 3…”

Det förekommer väl faktiskt redan… många lokalvårdsjobb har fått stryka på foten… elevassistenter har sagts upp och in kommer nu en ”klassmorfar”… 
Lönedumpning och jobb som försvinner… för att återuppstå under namnet FAS 3… Sveriges största arbetsgivare!  En del anordnare som letar efter FAS 3:are har till och med börjat efterfråga CV ’n… snart vill de väl ha referenser också? Vansinnigt!


 
Riksrevisionens rapport angående Jobb och utvecklingsgarantin hittar du under denna länk:

Andra länkar som jag vill rekommendera dig att kika på i detta ämne är dessa:

Ha en trevlig helg, med mycket läsning.

/ Iréne








2 kommentarer:

  1. Jättebra att du lägger ut detta. Det är ett helt sjukt system. Folk behöver få reda på vad det egentligen är för något.Och de som röstat fram denna idioti sitter själva med sitt på det torra. Nej fas 3 tycker jag liknar mer slavarbete än en vettig sysselsättning.Utnyttjande av arbetskraft rätt och slätt.
    Jag har själv varit långtidssjukskriven med sjukersättning i 6 år, men blev utförsäkrad förra hösten. Hamnade då i den sk."rehabiliteringskedjan" vilket innebär arbetsprövning rätt och slätt, dock inte på en riktig arbetsplats utan hos en närmast "ideell" organisation. Okej, de har 25 anställda, men sedan är vi 100 st där som är där på antingen rehabilitering, fas 1-3 eller av annan anledning.De hade inte kunnat bedriva sin verksamhet i så stor skala som nu om de inte hade haft alla fas 1-3-arbetare, utförsäkrade o dyl. Nu är mina 300 dagar slut och därför får jag inte vara kvar i rehabilitering längre.Man måste alltså bli frisk inom 300 dagar, punkt slut!Hade man själv kunnat välja/åstadkomma det så hade jag varit frisk för länge sedan kan jag säga. Rehabilitering=arbetsträning. Några andra former av insatser har det inte varit eller erbjudits.Nu vill de ha in mig i fas 1, fast jag bara kan arbeta 5 tim/v, vilket inte räknas som arbetsförmåga. Gränsen går vid 10 tim och däröver.Och i fas 1 måste man aktivt söka jobb.Helt förvirrat och inte ett dugg bättre har jag blivit! Tvärtom. Jag har haft roliga arbetsuppgifter eftersom jag är en kreativ person som tar för mig, men annars är det mer "vuxendagis" än rehabilitering eller arbetsstimulerande. Nej, fy skäms för alliansen och speciellt moderaterna med F.Reinfeldt i spetsen som med denna arbets-och rehabiliteringslinje inte gör annat än förnedrar människor på detta vis i både arbetslöshet och sjukdomssituationer.De situationer då man är som mest utsatt och utlämnad.Mitt uppror har minsann också rest sig under den här tiden för dessa orättvisor och sjuka system.Systemen tycks gå före människan, som vanligt när staten agerar.
    Lycka till nu! Hoppas verkligen att du orkar att kämpa på och hålla fast din framtidstro om ett jobb,även om det troligtvis inte kommer genom dessa "faser" eller "fasor". Stå på dig! Allt gott önskar jag dig!
    Varm kram! Karin
    Kram Karin

    SvaraRadera