måndag 9 juli 2012

Det närmar sig "frigång" från FAS 3

Snart tar jag en välbehövlig ledighet från FASan. Ja, jag kommer ändå att kolla jobbannonser. Jag kommer fortfarande att vara lika ivrig på att få ett riktigt jobb. Jag kommer fortfarande att kolla min mail och ha min mobiltelefon påslagen och jag har till och med bett en granne kolla min snigelpost ifall det skulle dimpa ner något trevligt brev från någon arbetsgivare (eller för den delen från AF). Det är man ju dessutom tvungen till om man över huvud taget ska beviljas någon ledighet från FASan.

Det är väl dessutom så att en del FAS 3:or nekas ledigdagar vissa perioder, för att anordnarnas verksamheter inte klarar att hålla igång ruljansen utan FASarna, vad jag förstår. Sjukt.

Talade idag med min egen anordnare, berättade att jag sökt ett jobb idag, men att jag tyvärr inte hyser någon större förhoppning om att få det. Vi började diskutera "Nystartsjobb" kontra "SAS jobb" (Särskilt anställningsstöd) och numera finns även "FSAS jobb" (Förstärkt Särskilt anställningsstöd). Diskuterade hur man ska se på dessa alternativ som arbetssökande. Han sa att han inte ville "rekommendera" oss att ta "SAS jobb" eller "FSAS jobb"... men att "Nystartsjobb" tyckte han var en jättebra möjlighet, både från arbetsgivarens och den långtidsaarbetslöses synvinkel.

Jag är benägen att hålla med honom, även om jag så klart anser att arbetsgivare egentligen borde anställa mig utan några som helst former av bidrag. "Nystartsjobbet" innebär jättebra subventioner till arbetsgivaren. Den som anställs på dessa grunder har i stort sett samma villkor som andra anställda. Fördelen jämtemot "SAS jobben" för den som anställs med "Nystartsjobb" är att man får tillgodoräkna sig ett nytt arbetsvillkor, det vill säga rätten till nya a-kassadagar.

Utsikt från en källare någonstans i Sverige... i FAS 3



Att det råder åldersdiskriminering på den svenska arbetsmarknaden är ju helt klart och om man tittar på Arbetsförmedlingens statistik över arbetslösa som befinner sig i åtgärden FAS 3 så kan man tydligt se att åldersgruppen 50-59 år är överrepresenterade, där fanns 11.047 pesoner vecka 27 av totalt 31.008 inskrivna totalt. På andra plats kommer åldersgruppen 40-49 år, 7.708 personer i den åldersgruppen återfanns i FAS 3 vecka 27. Även när man tittar på gruppen arbetslösa 50-59 år i hela jobb och utvecklingsgarantin (det vill säga fas 1, 2 och 3) så är de överrepresenterade.
Arbetsförmedlingens statistik hittar du här:

Snappat följande kommentar på internet....
"Ett råd som äldre sökande brukar få är att utelämna personnumret när de söker jobb, men Helena Magasanik som coachar arbetslösa 50-plussare vet att det ofta inte fungerar. Senast för ett par veckor sedan försökte hon komma runt personnumret när hon sökte ett jobb via formulär på internet. Men det var omöjligt. Är namnet tillräckligt ovanligt eller om man har tillgång till en adress räcker det ju dessutom med en sökning på helt öppna birthday.se för att få fram ett födelseår."


Helt otroligt i mina ögon är att man fortfarande idag, med 8.1 % arbetslöshet, 410.000 arbetslösa, kan gå ut och säga: "Det finns jobb om man vill ha jobb". Ja, man undrar vilken verklighet de lever i. Om det nu finns så mycket jobb, varför annonseras de inte ut? Då skulle väl arbetslösheten försvinna?


Det vore väl ändå helt fantastiskt? Drömma går ju. Jag själv ser mest framtidshopp i och med valet 2014. Sverige behöver en ny regering som har ambitioner, visioner, vilja och en sund människosyn. Det är definitivt inte ett Alliansparti i mina ögon.

Trevlig eftermiddag säger jag och länkar till denna låt med Nationalteatern.

/Irene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar