måndag 27 augusti 2012

FAS 3, detta elände, sa Löfven.

Partiordförande Stefan Löfven (S) höll igår sitt sommartal. Jag väntade med spänning på om det skulle komma något om FAS 3... det gjorde det...

"...FAS 3, detta elände..." ...sa Löfven...

(Man måste LYSSNA på talet för att höra detta för det står inte nedskrivet på det sättet i Socialdemokraternas skriftliga version av talet).
 
Fotograf: Magnus Selander


Många är de som kritiserar Socialdemokraternas Löfven för att inte ha gett några raka besked om vad Socialdemokraterna vill göra istället för FAS 3. Det kom inga raka besked om detta  i sommartalet igår. Men Löfven pratade faktiskt om många olika åtgärder som Socialdemokraterna vill göra för att förbättra på arbetsmarknaden. Det var i varje fall så som jag uppfattade det. Jag vill tro att det inte kommer att innebära att man rakt av "döper om FAS 3". Jag vill tro att Löfven och hans partivänner förstår att de i FAS 3 INTE är en homogen grupp OCH att det måste till FLERA olika åtgärder till dessa människor än en ny liknande åtgärd.

Att man idag hälsar arbetslösa som ska in i FAS 3 välkomna till "Möjligheternas Mässa" hos AF känns som en kränkning, kan jag tycka. Möjligheter för vem? Anordnarna, ja. Deltagarna, nej, det kan jag inte se. Inte många kommer ur detta elände, FAS 3. Hoppet står alltså, för människor i denna åtgärd, till de partier som faktiskt säger att de vill ta bort FAS 3, till valet 2014. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet framför allt, vill jag påstå. Regeringen har ju tydligen inte någon som helst avsikt att skrota detta, trots omröstningen i riksdagen för nu över ett år sedan.

Ytterligare 168 personer skrevs in i FAS 3 i förra veckan, nu är man 31.741 deltagare i åtgärden, och dessa "kraftigt ökande volymer" växer i antal för varje vecka. Siffrorna hittar man här om man klickar på fliken "sökande" och scrollar ner till "därav Sysselsättningsfasen".


Man kan också höra kritiska röster till Socialdemokraternas förslag om att slopa sjuklöneansvaret för arbetsgivare dag 8-14. Jag tycker det är ett bra förslag. Utförsäkrade blir idag tvungna att sägas upp från sina arbeten för att arbetsgivare inte anser sig ha råd att betala deras sjukfrånvaro, för när de sjuka åter sjukförsäkras så får arbetsgivaren en ny 14 dagars period att betala för den sjuke. Det här kan vara en väg att människor som råkar ut för svår och långvarig sjukdom, slipper förlora sina jobb på kuppen. För detta är faktiskt vad som händer många utförsäkrade idag.


I helgen var det ett Torgmöte i Norrköping med Solrosuppropet mot Utförsäkringarna och FAS 3. Jag var där och lyssnade.


Det här fotot har jag tagit själv
 
Solrosuppropet.se (som är en partipolitiskt obunden förening) har lagt upp hela Torgmötet på youtube, för dig som vill ta dig tid till att lyssna på alla de som talade och/eller lyssna på musiken som framfördes av Pentti Salmenranta. Jag vill rekommendera alla att lyssna på de alla bra tal som framfördes och de "talande", träffsäkra och lite provocerande texter, som musiken bjöd. Jag ser fram emot fler såna här aktioner, hoppas fler människor sluter upp nästa gång. Den här gången var det kanske ett femtiotal åhörare. Vissa förbipasserande stannade upp och en del tog del av de "flyers" som fanns på bordet. Jag personligen blev särskilt berörd av talet från kvinnan från Verdandi, Birgit Andersson. Hon hade svårt att inte visa känslor mot slutet, vilket jag känner igen mig i en hel del själv när jag ska prata om detta elände. Själv utrycker jag mig nog bäst i skrift.
 
/Iréne 
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar