fredag 17 juli 2015

SYSSELSATTA


Här står vi, vi sysselsatta !!!!


Sysselsatta med----- ingenting.


Ingenting meningsfullt,


ingenting som ger livskvalitet,


------ men sysselsatta.


Det är bra tycker makthavarna


med medborgare som är sysselsatta.


Sysselsatta med ---ingenting.


Det ser bra ut i statistiken med


medborgare som är sysselsatta,


sysselsatta med --- ingenting.


Makthavarna sover gott om natten


i vetskap om att medborgarna är

Sysselsatta.










När det beslutades i Riksdagen att fas 3 skulle skrotas,
löste man det genom att helt enkelt döpa om det till sysselsättningsfasen .
Detta förnedrande system är fortfarande i bruk.

Där av denna lilla dikt.

Carola

Hör Carola läsa dikten här:

SYSSELSATTA

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade den här bloggen för ett par dar sen. Är själv i fas 3 sen januari 2015. På ett sätt en bra plats eftersom jag får jobba med journalistiska grejer och lära mig om webbdesign, SEO och får jobba med spännande saker. Jag har sett detta som en utbildning. Men det är ju vad det är... jag gör ett ordinarie jobb, jag gör det bra och jag gör det utan lön... Sidans ägare hävdar att hon inte har råd att anställa mig och tycker att jag får en massa saker, att hon är skysst och att jag ska vara tacksam... men jag orkar inte mer. Jag gick en journalistutbildning under våren, och när man hör frilansarna berätta om att man för en artikel kan få mer än vad jag får för en hel månads "arbete" där jag gör flera jobb... Det värsta är att så få människor inte förstår att man som deltagare får dåligt självförtroende och låg självkänsla av att vara en sån som ingen vill anställ. Jag tänker att när arbetsgivaren får veta att jag är i fas 3 så kanske han eller hon inte vågar anställa mig för hen tänker att jag kanske inte är så duktig eftersom jag är i fas 3... Även om jag innerst inne vet vad jag går för och kan erbjuda en arbetsgivare så vet jag inte hur jag ska övertyga dem om detta och åtminstone få komma till intervju... Har haft semester i fyra veckor nu och då hade jag bestämt mig för att skicka in en massa jobbansökningr, göra videopresentationer och skicka till företag... men jag kommer mig inte för... jag vet inte vad jag ska skriva eller säga... jag mår skit! Har ingen kraft kvar... Jo nånstans finns den men jag ids inte plocka fram den... vet inte vad jag ska göra. Tack för att du bloggar om det här! Det ger nog mig och andra lite styrka i alla fall!

    SvaraRadera