torsdag 3 januari 2013

MYRORNA vill anställa

Som ni förstått så läser jag en del på facebook. Idag läste jag ett inlägg på facebooksidan "VI VILL att ALLIANSEN SKROTAR FAS 3 NU" att Myrorna, ni vet secondhandbutikerna, vill anställa en person i butiken i Örebro.

 I annonsen står bland annat följande:

"Kort beskrivning av företaget:
Myrorna är Sveriges äldsta och största butikskedja för försäljning av second hand-kläder, begagnade möbler, böcker, husgeråd och prydnadssaker i 33 butiker runt om i landet. Butiksvarorna består av gåvor från allmänhet och näringsliv. Myrorna, som ingår i Frälsningsarmén, har cirka 350 anställda, samt ett 700-tal personer sysselsatta i olika former av arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Överskottet från Myrornas verksamhet går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige."
och vidare...

"Beskrivning av arbetsuppgifter:
Myrorna i Örebro, söker dig som vill arbeta som arbetsledare på klädavdelningen. Du inspireras av butiksarbete och älskar att arbeta med att utveckla människor.

Butiken har åtta anställda och ett 30-tal personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder (s.k. samarbetare). Tjänsten innefattar ansvar för arbetsledning av två-fyra medarbetare samt ca tio samarbetare."


 



Detta har ifrågasatts på "VI VILL att ALLIANSEN SKROTAR FAS 3" enligt följande:

 "MYRORNA i Örebro söker personal. Varför rekryterar de inte av alla sina FASare? 

Jo det ska jag tala om. Jag FASade själv i en matvarukedja ett tag. Jag gjorde samma jobb som alla andra och dessutom så har jag jobb
at med detta tidigare i mitt liv. Jag FASade på obekväm arbetstid, kvällar, tidiga morgnar och helger. Tänkte. Det KANSKE kan leda till jobb. 

Så blev en av tjejjerna som jag jobbade ihop med Sjukskriven för en längre tid. De tog in en VIKARIE! Tror ni att JAG fick den tjänsten? NEJ! Det vore ju jädrigt illa. Då sumpade de ju BÅDE femtusen spänn per månad och den betalda arbetskraften (mig). Så de plockade in en annan arbetslös från AF. 

Visst är systemet lyckat? NOT! SKROTA FAS 3!


Tilläggas bör att jag FICK jobb där sen, över jul och nyår. De får nämligen inte ha "praktikanter" på storhelger och under semestertider har jag förstått. När nyår var förbi fanns inte längre något jobb och jag sa till AF att nu fick det vara nog med att bli utnyttjad som betald arbetskraft!!!"

 
Ja varför får det gå till så här? Finns det VERKLIGEN INGEN av de 30-talet människor som är i butiken i olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder, bland annat som FAS 3, som kan anställas för den tjänst som Myrorna utlyser?


Jag läser på samma sida, på facebook, följande;

"De i FAS 3 räknas in i AFs statistik som "arbetslösa sökande i program med aktivitetsstöd" och är enligt AFs siffror för vecka 52 hela 191 361 personer varav 33 624 personer är inskrivna i FAS 3 - Sysselsättningsfasen.

Det är 12 450 fler i "program med aktivitetsstöd" sedan motsvarande vecka föregående år. Det är nu 25 879 fler personer som är i "program med aktivitetsstöd" jämfört med januari 2010."

 

Jag vill verkligen rekommendera dig som har facebook att läsa och gilla denna sida. Där får man mycket information om vad som händer inom arbetsmarknadspolitik och FAS 3.

Irene



 
 

1 kommentar:

  1. Jag delade det hela på fb. Lite rörigt skrivet, men informativ, så jag ville sprida det vidare.

    SvaraRadera